Sunday, November 15, 2009

Oversteek Tonga - Nieuw Zeeeeeland!

Het was middag toen Jan en ik Nuku Alofa verlieten met volle tanks, massale hoeveelheden vers voedsel, voorbereid op alles (?). Een gunstig weersvenster is voorspeld, we zien t' zitten!
We zijn nog maar tien mijl verder en als we de archipel zelfs nog niet zijn buitengezeild is de mooie blauwe lucht getransformeerd in een dreigende "Belgisch" donkere wolken massa en krijgen een lekkere 25 knoop over ons, scherp aan de wind. Midden de nacht valt de wind quasi weg en dat was het ongeveer voor de komende week, geen reet wind meer, geen zucht, uuuren dieselen, dobberen, motoren, anderhalve knoop zeilen, weer motoren, stressen of we er wel gaan geraken met onze luttele 300 L diesel aan boord... Shit, ik wil hier in elk geval ASAP doorvaren, want dit gebied -we naderen de roaring fourties- staat bekend voor erg ongezellig ruig stormweer! Het is pas na acht dagen, op 300 NM van de Nieuw Zeelandse kust net na zonsondergang dat we in een front terecht komen met, guess what, een depressie! 45 knoop wind in de richting waar we naartoe moeten, gigantische brekende golven de hele nacht door. Tijdens mijn wacht om 0200u beslis ik zelf te sturen, de wind giert in het want, de oceaan is prachtig in het maanlicht maar ik wil echt niet platgeslagen worden. Deze 4 a 5 meter hoge golven komen van de niet zo gezellige zuidelijke Tasmanzee, ze breken over het vrijboord. Het eerste uur vind ik het zelfs plezant sturen, maar de vermoeidheid steekt op. Ik voel de koude -we dragen zelfs zeilpakken!!- tot in m'n botten!
De laatste 300 mijl waren de meest frustrerende: gelijk wat we probeerden, de wind werkt tegen. Na nOg een depressie 2 dagen later geloven we onze ogen niet, we zien rond 1500u het vaste land van Northland NZ en de krijgen 15 kn ruime wind!!

Mijn geluk kan niet meer op, we doen 5,5 knoop! Uiteindelijk varen we de "Bay of Islands" binnen rond middernacht, op radar en gps sluipen we de verraderlijke baai binnen, we hebben er genoeg van (ik althans), we hebben het gehad, Ik wil vannacht een vaste kooi! 0200u: De landvasten zijn belegd, We zijn er echt, Opua, Nieuw Zeeland, het is hier precies ijzig koud (15 graden C) maar we gaan nu 's ECHT lekker slapen...